فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 3 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا مهدوی عباس آباد، صادق آینه وند صفحه 9
    پس از تشکیل حکومت توسط رسول الله | مسائل جدیدی مطرح شد که ازجمله آنها نحوه مواجهه و برخورد حکومت اسلامی با غیرمسلمانان بود. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد که اولی بر اصالت جنگ و دومی بر اصالت صلح و آخرین دیدگاه هم جنگ و هم صلح را در شرایطی می پذیرد. طبق این دیدگاه، هم جنگ طلبی افراطی و هم صلح به معنای سازش و استسلام محکوم است و تنها صلحی پذیرفته شده است که با رعایت حقوق متقابل طرفین و شرافتمندانه باشد. این دیدگاه جنگ را برای رفع موانعی مانند فتنه و ظلم تجویز می کند. سیره نبوی هم به خوبی نشانگر آن است که جنگ های آن حضرت جنبه دفاعی داشته و همچنین پیمان های متعدد پیامبر| با غیرمسلمانان (مانند یهودیان مدینه، یهود فدک، حدیبیه) و پیشنهاد صلح به مشرکان در غزوه بدر توسط آن حضرت موید این دیدگاه است.
    کلیدواژگان: خدا، رسول، حکومت اسلامی، غیرمسلمان، اصالت جنگ، اصالت صلح
  • سیدمحمود سامانی، اصغر منتظرالقائم صفحه 37
    دانش «نسب شناسی» از شاخه های علم تاریخ و شعبه ای از تاریخ نگاری عرب جاهلی است که پیوند ناگسستنی با آن دارد. این میراث جاهلی در دوره اسلامی به دلایلی چون، تدوین دیوان، گسترش فتوحات و استقرار قبایل بسیاری از عرب در مناطق مفتوحه و گسترش رقابت ها و تعصبات و دامن زدن برخی خلفا بدانها، رشد سریع یافته و نسب دانان و منابع نسبی مهمی پدید آمد. سهم شیعیان امامی و سادات علوی تبار در باروری این دانش، ازاین رو که آن با موضوع امامت و اهل بیت^ ارتباط تنگاتنگی دارد، نمود بیشتری داشته است. آنان تلاش بسیاری در دانش نسب شناسی داشته و از همان آغاز آثار ارزشمندی در این عرصه آفریده و سهم سترگی در رشد و بقای آن داشته اند. در این مقاله ضمن مروری اجمالی بر کلیات دانش نسب شناسی، نقش و سهم شیعیان امامی در حوزه انساب نگاری مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: علم انساب، نسابه، نقیب، جاهلیت، شیعه امامی، نسب نامه ها، نقش
  • یدالله حاجی زاده، حسین مفتخری صفحه 67
    «چین» و پیشرفت های تمدنی آن موضوعی است که کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. آشکارسازی دستاوردهای تمدنی چین و تاثیر آن در تمدن اسلامی، می تواند نقش موثری در شناسایی هرچه بهتر تمدن اسلامی داشته باشد. شاید در ابتدای امر این گونه به نظر برسد که «چین» نقش چندانی در تمدن اسلامی نداشته است، اما بررسی موضوع نشان می دهد که آنها از نظر تمدنی نسبتا پیشرفته بودند و ورود دستاوردهای تمدنی این کشور به جهان اسلام موجبات ترقی و پیشرفت هرچه سریع تر تمدن اسلامی را سبب شده است. ازجمله این دستاوردها می توان به صنایع کاغذسازی، چاپ، سفال گری، پرورش کرم ابریشم و تولید پارچه، ساخت جنگ افزار و اختراعاتی نظیر قطب نما، باروت، ساعت آبی و دستاوردهای هنری همانند نقاشی و پیشرفت های علمی آنها اشاره کرد.
  • عبدالله غلامی صفحه 101
    همواره جریانات فکری و فرهنگی در طول تاریخ نقش ویژه ای در وقوع حوادث بزرگ در جوامع انسانی ایفا کرده اند. بدون تردید فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در مسیر فراز و فرود خود از این قاعده مستثنا نبوده است. فی المثل توجه به دو دهه 60 و 70 هجری و ظهور حوادث متعددی در این مقطع تاریخی فرهنگی واضح می سازد که برخی جریانات فکری با ویژگی ها و ادعای اسلام باوری چگونه از خود شخصیتی تاریخی به یادگار گذاشته اند. ازجمله این وقایع، رخداد عاشورا و کیفیت مداخله و ایفای نقش بنی امیه می باشد. این پژوهش تلاش می کند تا ضمن طرح و یادآوری اجمالی پاره ای زمینه ها و عوامل، اصلی ترین نقش را برای قبیله بنی امیه برشمرده و کار کرد پر رنگ تر این جریان فرهنگی فکری را به تحلیل بگذارد.
    کلیدواژگان: واقعه عاشورا، کارکرد بنی امیه، سلطنت اسلامی، عصبیت قومی، توسعه ناموزون
  • محمدیار محمدی صفحه 119
    با توجه به نقش مکان در وقوع حوادث تاریخی این پرسش مطرح است که مناسب ترین نقطه زمین در سال 610 میلادی برای ظهور آخرین و کامل ترین دین توحیدی کجا می توانست باشد؟ نوشته حاضر در پی پاسخ به پرسش فوق، به بررسی تاثیر برخی از ویژگی های شبه جزیره عربستان همچون موقعیت جغرافیایی، ژئوپولیتیکی، سیاسی، اعتقادی و اقتصادی در شکل گیری، تقویت و گسترش اسلام و پیدایش تمدن اسلامی می پردازد که در طول تاریخ کم و بیش استمرار داشته است. در دوران معاصر نیز این ویژگی ها، توانایی های تاثیرگذاری شبه جزیره مذکور خاصه کشور عربستان سعودی را افزایش داده است. توانایی هایی که اگر در اختیار وحدت و همگرایی و منافع جهان اسلام قرار گیرد، نقش سازنده ای می تواند ایفا نماید و در غیر این صورت قدرتی است در اختیار تفکر افراطی و تکفیری و تروریستی، جهت لکه دار نمودن چهره اسلام، کشتار مسلمانان و واگرایی و تفرقه در جهان اسلام، تسهیل سلطه بیگانگان و مصائبی که امروزه شاهد هستیم.
    کلیدواژگان: نقش، اسلام، موقعیت شبه جزیره عربستان، گسترش اسلام، تمدن اسلامی
  • عباسعلی مشکانی سبزواری، محسن الویری صفحه 145
    درباره نسبت دانش فقه با تمدن دیدگاه های مختلفی وجود دارد؛ برخی میان این دو نسبتی نمی بینند، گروهی قائل به نسبتی حداقلی بین فقه و تمدن بوده و گروهی فقه را شرط اساسی تمدن سازی قلمداد می کنند. نسبت فقه و تمدن با دو نگاه قابل بررسی است. نگاهی در قلمرو متون و منابع فقه و نگاهی دیگر معطوف به متون و منابع کمال یافته تر، شاید بتوان آن را فقه مطلوب نامید. با محوریت نگاه نخست، کوشیده شده با مروری بر کتاب ها، ابواب و مسائل و موضوعات فقهی اثبات شود، می توان از پیوندی آشکار و استوار بین آموزه های فقهی و تمدن سازی سخن گفت. هرچند نمی توان ادعا کرد همه نظام های اجتماعی مورد نیاز تمدن به صورت کامل و آماده الگوبرداری در فقه فعلی موجود است، اما وجود چارچوب های اصیل و ساختاری تمدن در آن قابل انکار نیست. این نکته که نظام سازی از طریق فقه، به مثابه گام نخست برای تمدن سازی در گرو تشکیل و تدوین فقه حکومتی است نیز مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فقه، فقه سنتی، فقه حکومتی، فقه پویا، تمدن، نظام سازی، نظام های اجتماعی، نسبت های فقه و تمدن
|
  • Mohammadreza Mahdavi Abbas Abad, Sadeq Aeinehvand Page 9
    Having established his government, the messenger of God faced new difficulties of which is his manner of confronting non-Muslims. Three ways have been presented in the field including priority of war, priority of peace and regarding both war and peace each in its appropriate place. On the last, the first would lead to inordinacy and the second to submission. In this way, the only reasonable peace is the one based upon justice and honorability. It sees war necessary in the cases of sedition and injustice. The manner of the Prophet confirms this view with full clearness. All his wars have been defensive and all his payments with non-Muslims and his suggestion of peace to polytheists in the war badr signifies the view.
    Keywords: God, messenger, Islamic government, non, Muslim, war, based, peace, based
  • Seyyed Mahmood Samani, Asghar Montazerolqaem Page 37
    Genealogy has been counted a subdivision of the science of history and a section of unlettered Arab`s historiography. Some causes like compiling divan, widespread victories and A`rab`s settlement in captured lands, spreading of competitions and prejudices, this inheritance of the unlettered Arab`s age grew rapidly and thereof genealogists and some sources appeared. As the field was in close relation with Imamate and the household of the Prophet, Shi`ite Imamyyeh and Ali`s descendents has played a considerable part in its progression. In yhe paper, an outlook of the field has been presented and the role of Imamyyeh has been described.
    Keywords: Genealogy, chief, state of ignorance, Shiite Imammeyyeh, genealogical trees, Shiite role
  • Yadollah Hajizadeh, Hosein Moftakhari Page 67
    China and its civilizatory progressions have been little studied. Awareness of the civilizatory findings of China and their affect on Islamic civilization would lead to a better understanding of Islamic civilization. Though in a superficial look China seems to have not a considerable part in Islamic civilization, studying the matter shows that it was relatively progressed in the ground and its civilization caused Islamic civilization to grow more rapidly. One can count some cases of China findings of civilization as paper industry, pottery, sericulture, fabric industry, production of arms and such inventions as compass, gunpowder, clepsydra and artistic works like painting and scientific progressions.
    Keywords: China, paper industry, gunpowder, Islamic civilization
  • Abdollah Gholami Page 101
    Always cultural and mental streams are known of a particular and considerable part in big events in societies during history and doubtlessly so has been the case of Islamic culture and civilization in its ups and downs. Paying attention, for instance, to the events in the decades 60 and 70 would make it clear that how some streams of thought under the name of Islam left a historical personality as memorial. Among the events can be counted Ashoora, the event in which Bani Omayye`s part is clearly dominant. In this paper, it has been tried to introduce and studied analytically some of the grounds and causes of the event. As is argued the most fundamental part has been probed as that of Bani Omayye.
    Keywords: Ashoora, Bani Omayye's attempts, Islamic kingdom, tribal prejudice, inappropriate development
  • Mohammadyar Mohammadi Page 119
    Regarding the importance of place in historical events, one can ask: where was the most appropriate place for the appearance of Islam as the last and complete religion in 610 A.D.? Intending to answer the question, this paper has surveyed some particular properties of Arabia Peninsula in cluing its geographical and geopolitical place, and its significance in political, religious and economic situation have considerable affects in appearing, supporting and spreading Islam and, following it, Islamic civilization; the one more or less being stayed. It should be stated that the particularities are now of more ability. The abilities that, given the unity and harmony of Muslims, would play a remarkable role in approving Muslim`s power and situation. Otherwise, it would be a power for those of extravagance and terror as is today. Muslims opponents today, using the conditions, have a golden excuse to invade Islamic countries and societies and destroy them as we see now.
    Keywords: Role, Islam, S.A.P. situation, spread of Islam, Islamic
  • Abbasali Meshkati Sabzevari, Mohsen Alviri Page 145
    On the problem of the relation between Feqh and civilization different views can be found, as no relation, weak relation and essential or fundamental relation. The problem can be studied in two levels: one relying on the sources of Feqh and the other on the more developed sources. The latter may be called desirable Feqh. If the former be taken as the base, the one in which it is tried to prove the parts, problems and subjects of Feqh with reviewing the books, we can claim a clear relition between Feqh and civilization. Though, it does not mean that all social systems of civilization can be found completely in present Feqh. Yet the structural main frameworks can surely be extracted from the sources. In the paper, the claim that system-making by Feqh as the first step for civilization is due to compiling governmental Feqh, has been studied also.
    Keywords: Feqh, traditional Feqh, dynamic Feqh, civilization, system, making, social systems